среда, 14. октобар 2015.

Kratka šetnja ruševinama RTV-a

   Prošetati nekadašnjom zgradom RTV-a koja se nalazi na Mišeluku (iako je do 2006. godine bila sastavni deo RTS-a, u tekstu ću koristiti naziv RTV), takoreći iznad Novog Sada, novo je i poprilično tužno iskustvo za mene. Iako se ne sećam ni tadašnjeg programa, ni bombardovanja te zgrade tokom 1999. godine, danas, kao predstavnik novinarske branše, ali i trenutno RTV posade, ne mogu da kažem da mi je svejedno kad šetam ruševinama tog nekadašnjeg TV carstva. Kunem se, kao da sam šetala potonulim Titanikom.
   Kaže mi kolega: „Vidiš, ovde je bio glavni ulaz u zgradu, tu portirnica, a tamo ogroman restoran.“
"Vidiš, tu ti je bio veliki restoran!"
Foto: Filip Bakić
   Ne vidim. Zamišljam. Pokušavam sebi da dočaram i taj ulaz, i tu prijemnicu, a i ogromnu prostoriju u kojoj su nekad svakodnevno ručavali i oni koji nisu bili u toj zgradi zaposleni.
Razmišljam, i ja tu ’99. pamtim po mnogo čemu lošem. Danas sam pronašla razlog više za negativnu emociju prema protivničkoj strani.
Foto: Filip Bakić
   „Kako neko ima srca da ruši bilo šta?“, naivno pitam naglas i ne ostajem bez odgovora.
   „To su ljudi“, kaže mi kolega.
   Na spratu, gde je nekada bio studio u kojem su se čitale vesti za „Dnenik“, pronašla sam kasetu. Jednu od desetine, ali JEDINU čitavu. Na njoj je hemijskom ispisano „Atletika ’84“. Ujedno je i najočuvanija stvar u tom RTV-ovskom Titaniku.



   Danas... Nakon više od 16 godina, kada je RTV poprilično stao na noge kvalitetom programa koji nudi, imamo novi problem! Uprkos ne baš sjajnim uslovima u kojima radimo, uspevamo da vam svakog dana dostavimo najbolje što možemo. (A rekli su da smo samo privremeno tu gde smo.)
   I doživljavamo novo bombardovanje!
   Jer građani, u čijem smo vlasništvu i koji imaju svu mogućnost da nas kontrolišu (što su prvi i drugi uslov postojanja našeg javnog medijskog servisa, od ukupno tri), ne žele da ispune i treću stavku – da nas finansiraju.
Pogled na restoran i "novi" deo zgrade.
Foto: Filip Bakić
   Zanima me – u čemu toliko grešimo, u kom momentu nakon oporavka smo vas toliko izneverili, šta je potrebno da zaslužimo vaše poverenje i 500 dinara na mesečnom nivou? Kako da vam objasnimo da novinarstvo nije lak posao, a postaje sve jeftiniji? Kako da vam dočaramo generalnu medijsku sliku u našoj državi, pa da shvatite koliko smo, ipak, ispred drugih? Kako da sve brojnija mlada ekipa našeg servisa nauči šta znači živeti od svog dinara, a ne od roditeljskog, a koji želi pošteno da zaradi od vas i zbog vas?

   Prošetajte srušenom zgradom RTV-a na Mišeluku. Ulaz se ne plaća. Više ga ni nema...


PS. Ako niste znali, ove godine nam je 40. rođendan. :)

6 коментара:

  1. Kad budes radila na RTV-u 10+ godina onda mozes dati sebi za pravo da ovako pises...
    Tim rusevinama su pre tebe prosle hiljade ljudi i jedino im Atletika `84 nije trebala...
    Pozz Sloba.

    ОдговориИзбриши
  2. Slobo, iskreno, ne razumem Vašu opasku na konto kasete "Atletika '84"... A, ne vidim da sam rekla nešto loše ili nešto što nije istina u vezi sa RTV-om za šta mi treba tih 10+ godina iskustva na tom mediju. Naročito što bi se za tih 10+ godina RTV promenio i, možda bih ga drugačije tada posmatrala, ali ako pričamo o istorijskim činjenicama koje sam navela u ovom tekstu, kao i o subjektivnom osećaju nakon šetanja kroz te ruševine, ne vidim zašto sad nemam pravo (!) da ovako nešto napišem.
    Ali mislim da Vi imate pravo na svoje mišljenje i komentar. (Ako je, uopšte, važno šta o tome mislim.)
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  3. "Iako se ne sećam ni tadašnjeg programa, ni bombardovanja te zgrade tokom 1999..."
    O ovome se radi... a pises o RTV-u...
    Poenta tvog teksta je izgleda onih 500 din na kraju...
    Pozz Sloba.

    ОдговориИзбриши
  4. Zaista, to je Vaš argument?
    Mislim da nema potrebe da dužimo.
    Hvala Vam što ste izdvojili vreme da pročitate tekst, prokomentarišete ga.
    Ne razumemo se, a ni ne morate da shvatite moj blog, a ja ne moram da se bilo kome pravdam.
    Svako dobro i, da ne kažem - sportski pozdrav! :)

    ОдговориИзбриши
  5. Iako sam jedan od onih koji citaju i komentarisu sve zivo na Internetu, moram priznati da ne citam blogove, gotovo nikad. Ipak, ovaj tekst sam procitao nekoliko puta i proziveo svaku recenicu, kao da se svaki dogadjaj opisan u njoj dogadja upravo ispred mene.

    Drago mi je da postoji neko ko shvata koliko su vredne neke sitnice i koliko prica moze u sebi da nosi i jedna obicna kaseta, ili nekoliko razbacanih cigala, koje su do 1999. godine cinile deo zida prostorije gde su svi radnici zajedno, u pauzama rucali, pili kafu, itd..
    Odusevio me je i osvrt na psihologiju ljudi koji svoje politicke ciljeve ostvaruju bombama, a kite se demokratskim vrednostima.

    Kao sto spomenik na Gazimestanu govori o herojskoj proslosti naseg naroda u Boju na Kosovu, ili Trijumfalna kapija u Parizu o borcima koji su zivot dali za Francusku, itd. tako i ova zgrada govori o simbolicnoj pobedi malih, anonimnih, obicnih, ali vrednih i ponosnih ljudi iz RTV-a nad jednom od najjacih armija na svetu.
    Naime, rusevine pokazuju drskost i pakost onih koji su od velelepne zgrade RTV-a napravili ruinu i tako dosli do svoje navodne prividne nepravedne pobede, ali cinjenica da RTV i dalje postoji predstavlja pobedu pravde i tih radnika koji su zivot ugradili u RTV.

    Po mom misljenju, od te zgrade treba napraviti jedan memorijalni komepleks, u cast jedne od najvecih medijskih kuca u Srbiji.
    Mozda, posetom takvog kompleksa, mnogi vide da 500 dinara (posto vidim da se ljudi hvataju za taj deo teksta) i nije toliko puno za jednu takvu instituciju punu istorije u koju su utakani ponos, ljubav ali i prkos prema zlu i nepravdi.

    Izvinjavam se, unapred, zbog mozda preobimnog komentara, ali ovo je samo size onoga sto mi je proslo kroz glavu dok sam citao tekst.

    Svaka cast na ovome, kao i na jednoj ljudskoj zrelosti da se ovako nesto napise.

    Puno pozdrava :)


    Balsa - prijatelj sa fejsbuka :)

    ОдговориИзбриши
  6. Balša, prijatelju sa fejsbuka, hvala i tebi na iskrenom komentaru koji, ako mene pitaš, nije bio dugačak jer si detaljno objasnio šta misliš.

    Pozdrav! :)

    ОдговориИзбриши